L’envers du tableau, pile : profs / face : élèves

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Réalisé par Stéphanie Molez et Thierry Kübler

Deux classes de seconde et une de troisième ; le lycée Jean-Baptiste Say à Paris dans le 16ème arrondissement, le lycée Jacques Feyder à Epinay-sur-Seine en Seine Saint Denis et le collège Le lac à Sedan dans les Ardennes.

« Pile : Profs », «Face : Élèves » : les deux faces d’une même institution, l’Éducation Nationale. Dans la première partie le propos de trois enseignants; dans l’autre, celle de trois de leurs élèves. Des scènes parfois semblables et pourtant différentes : question de point de vue. Ainsi organisés en « Champ / Contrechamp », ce documentaires en deux parties questionnent l’École au quotidien.

Les programmes scolaires sont les mêmes sur tout le territoire national, sans tenir compte des disparités territoriales et sociales des élèves. D’un endroit à l’autre, ce sont les mêmes diplômes d’enseignant et pourtant, ils ne font pas le même métier.

Que peuvent encore les profs pour transmettre les valeurs de la démocratie et pour rétablir une égalité républicaine ? Et les élèves : qu’attendent-ils de l’école ? « Pile : Profs », «Face : Élèves » au plus près des personnes filmées, les questionnements des uns et des autres sur leurs réalités, telles qu’ils se les vivent.

 

2 Responses

  1. Sangram

    07/22/2014, 03:03

    Sometimes yes, sometimes no.It dpdenes on what they make, how it is made and company profile/company goals- did they change when the name was changed? Has the fundamental philosophy changed? There are numerous 501C3 charities that many altruistic types cling to, like PETA, Green Peace, etc, that have CEO’s who came from Madison Avenue, they still eat hamburger and steaks, and drive vehicles that get 5 miles per gallon. Greenwashing exists on both sides.The Ad business who conjours those things up operate on Perception is Reality. The ad companies view the audience as a bunch of ignorant mindless fools just waiting to be manipulated. George Carlin on Youtube covers this very well- only he is being serious in his presentation, and the audience is thinking it is a comedy gag bit. One should be cynical of green claims- educate yourself on the companies, their track record, etc. Then also understand that being green does not mean it runs on batteries, or has minimal carbon footprint, etc. You need to know industrial process, you need to know your chemistry, you also need to understand how patents and registered names work. Because the corporate climate IS changing- but not in the manner you think.

  2. Mikias

    07/24/2014, 07:25

    I don’t know of a company that has cagnhed it’s name, but I do know many companies that have environmentally harmful products are changing a few ingredients, increasing the price and marketing them as Eco friendly. This practice is often called green washing. Most consumers don’t know that although the USDA regulates the term organic when it is applied to food, it has no regulation for anything else, so when you see it on beauty products or cleaning products it’s just a marketing term that has no real meaning. Biodegradable and all natural are some other common terms that are used to promote many cleaning products, but again useless, because it isn’t regulated and they could mean in 1 million years it will biodegrade.Clorox green worksSuave naturalsJohnson’s natural baby productsJust to name a few.

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